Motosiklet Krank Arızası Nasıl Anlaşılır?

Motosiklet Krank Nedir?

Motosiklet krank mili, içten yanmalı motorlarda kullanılan ve motorun çalışma şeklinde en önemli etkiye sahip bir bileşendir. Krank mili, pistonların doğrusal hareketini döner harekete çevirerek motorun efektif çalışmasına olanak sağlar. Krank mili çelikten yapılır. Oldukça dayanıklı ve sert bir yapıya sahiptir. Mil üzerinde yağlanmayı sağlamak için yağ kanalları bulunur. Pistonların aşağı yukarı hareketini döner harekete çeviren kol yataklarına sahiptir.

Fonksiyonları

  • Pistonlar yanma odasında yakıt ve hava karışımının ateşlenmesi sonucu aşağı-yukarı hareket eder.
  • Hareket pistonların bağlı olduğu biyel kolları aracılığıyla krank miline iletilir.
  • Krank mili, doğrusal kuvveti dönerek harekete çevirerek döner hareketini şanzımana ve alternatöre aktarır.

Krank mili, motosiklet motorunun kalbi olarak kabul edilir. Motosikletin verimli ve sorunsuz çalışabilmesi için bakımlarının düzenli yapılması gerekmektedir.

Motosiklet Krank Ne İşe Yarar?

Piston hareketini döner hareketlere çevirerek motorun ileri gitmesi için doğrusal hareketi oluşturur. Dönüş hareketi, motorun diğer parçalarına güç aktarımı sağlar. Krank mili, pistonlardan aldığı hareketi ya da gücü doğrudan motorun çıkış miline ve nihayet tekerleklere iletir. Böylelikle motosiklet hareket eder ve hızlanmasını sağlar. Motorun dengeli ve düzgün çalışmasına olanak tanır. Motosiklet motorunun içinde dönen parçaların dengesini sağlar, titreşimlerini en aza indirir ve motorun verimli çalışmasına olanak sağlar. Krank milinin üzerinde konumlanmış yağ kanalları, motorun sağlıklı yağlama yapmasına izin veren bir sistemin parçasıdır. Yağı doğru yerlere dağıtarak, parçaların sürtünmesini ve aşınmasını önler. Krank milleri, motor hareket halindeyken dönme enerjisini depolayarak motorun her devirde düzgün çalışmasına sağlar. Depolanan enerji, motorun düzgün ve kesintisiz çalışmasına katkıda bulunur.

Motosiklet Krank Sesi Neden Gelir?

Motosiklet sürerken kulağımıza takırtılı veya mekanik seslerin gelmesi motorda bulunan krank arızasına işaret olabilir.  Krank milinden gelen ses motorun ciddi bir sorunu olduğunun göstergesi olabilir. Motosiklet krank sesi birçok farklı sebepten dolayı olabilir. Zamanında yapılmayan bakımlar, yüksek kilometre, yanlış yağ kullanımı ve uzun süre yüksek devirde motosikleti zorlamak arızalara sebep olabilmektedir.

Krank Sesinin Olası Sebepleri;

  • Aşınmış ya da hasarlı rulmanlar
  •  Yetersiz yağlama
  • Krank mili ve yataklarının aşınması
  • Motorun yanlış montajı
  • Yanlış ve kalitesiz yağ kullanımı

Motosiklet Motor Krankı

Motosiklet Krank Arızası Nasıl Anlaşılır?

Motosiklet krank arızasını tespit etmek için bazı belirtiler ve yöntemler vardır. Krank arızasını erken testip ederek büyük ve maliyetli sorunların önüne geçebilirsiniz. Belirtileri fark ettiğinizde profesyonel bir servise kontrol yaptırmanız tavsiye edilir. Belirtileri arasında motor çalışırken anormal tıklama, vurma ve gıcırdama seslerinin gelmesidir. Motosiklette aşırı titreşimin oluşması sık görülen belirtileri arasındadır. Performans kaybı, yağ sızıntısı, yanma sorunları, yağ filtresinin üzerinde metal parçacıklar görülmesi arıza göstergeleri olabilir.

 

Tespit yöntemleriyle oldukça çeşitli olabilir. Motoru açarak krank milinin ve parçalarının detaylı görsel incelemesinin yapılması sağlanarak aşınma, çatlak ve hasar belirtilerine bakılmalıdır. Dinleme cihazları bağlanarak motor çalışırken gelen seslerin kaynağı belirlenebilir. Yağ analizi yaparak yağın içindeki metal parçacıkların olup olmadığına bakılmalıdır. Cihaz kontrolüyle titreşim analizi yaparak arıza kaynağını bulabilirsiniz. Son olarak kompresyon testi yaparak silindir basınç değerlerini kontrol edebilirsiniz. Düşük basınç değerleri krank arızasının tespitini yapmanızı kolaylaştırabilir.

Yorum Yap