MOTOSİKLET NEDEN YAĞ KAÇIRIR
MOTOSİKLET NEDEN YAĞ KAÇIRIR?
Motosiklet veya scooter kullanıcılarının sıklıkla karşılaşabileceği bir sorun olarak yağ kaçağı görülmektedir. Motosiklet yağ kaçağının birçok farklı sebebi olabilmektedir. Motor parçalarında ve diğer bölümlerdeki contalar ve keçeler zamanla aşınabilir veya sert bir yapıya dönüşebilir. Bu durumda yağ kaçaklarının görülme ihtimali artmış olur. Rutin motosiklet bakımlarında yağ değişimi esnasında yağ filtresinin tam olarak sıkılmaması ya da gereğinden fazla sıkılması yağ sızıntısına neden olabilir. Motor bloğunda meydana gelen darbeler sonrasında blok çatlayabilir bu da yağ sızıntısına neden olabilir. Çatlak sebebiyle motorun alt kısmında yağ sızıntısı görülebilir. Çatlağın boyutuna bağlı olarak sızıntı az veya çok olabilir. Silindir kapak contasının arızalanması, motor içindeki yağı dışarıya sızdırabilir. Böyle bir durumda motorda performans düşüşü ve ısınma sorunları görülebilir. Yağ değişiminde aşırı yağ koyma gibi durumlarda da yağ kaçağına sebebine olabilir. Yağ kanallarında ya da filtrede bir tıkanıklık olması, yağın düzgün şekilde dolaşmasına engel olur ve bir noktadan sonra sızmaya başlar.
- Conta ve Keçelerde Aşınma
- Yağ Tapası veya Filtre Sıkma Sorunları
- Motor Blokunda Çatlak veya Hasar
- Silindir Kapak Contasının Arızalanması
- Aşırı Yağ Doldurma
- Yağ Kanal Tıkanıklıkları veya Tıkanıklıklar
- Contaların veya Yağ Borularının Eskimesi
MOTOSİKLET NERELERDEN YAĞ KAÇIRIR?
Scooter veya motosiklet kullanıyorsanız yağ kaçağını fark ettiğiniz anda hızlıca kaçağın sebebini bulmak ve onarım yapmak motor verimliliğinin düşmesini engeller. Bu bölgelerden yağ kaçağı görülebilir;
Silindir Kapak Contası: Motor bloğu ile silindir kapağı arasındaki conta zamanla aşınabilir veya hasar görebilir. Bu durumda, bu bölgeden yağ sızabilir.
Karıştırıcı Mil Contası (Debriyaj Kolu Çıkışı): Karıştırıcı milin geçtiği noktadaki keçe veya conta aşındığında, buradan yağ sızabilir. Özellikle debriyaj kolunun bağlantı bölgesinde sıkça görülür.
Krank Mili Contası: Krank mili contası, motorun alt kısmında yer alır ve krank milinin geçtiği yerden motor bloğuna sabitlenmiştir. Bu bölgede meydana gelen kaçaklar genelde motorun alt kısmında yağ birikmesine neden olur.
Yağ Tapası: Motorun alt kısmında bulunan yağ tapasının gevşemesi veya conta hasarı sonucunda yağ sızabilir. Yağ değişimlerinden sonra tapayı uygun şekilde sıkmak önemlidir.
Şanzıman Keçesi: Şanzıman kısmındaki keçeler, özellikle vites milinin geçtiği noktada, zamanla aşınarak yağ sızıntısına neden olabilir.
Yağ Filtresi ve Yağ Soğutucusu Bağlantısı: Yağ filtresi veya yağ soğutucusunun yanlış takılması, conta arızası veya aşırı sıkılması bu bölgede yağ kaçaklarına neden olabilir.
Egzoz ve Silindir Blok Birleşim Yerleri: Özellikle motor soğukken egzoz ve silindir bloğu arasındaki birleşim yerlerinden yağ sızıntısı meydana gelebilir. Bu, genellikle yanma odasına sızan yağ nedeniyle egzozdan mavi duman çıkmasına da neden olabilir.
Yağ Pompası Bağlantı Noktaları: Yağ pompasının montaj noktalarında veya bağlantı hortumlarında bir sızıntı olduğunda yağ kaçağı oluşabilir
Vites Seçici Mili Contası: Vites seçici milinin geçtiği noktadaki conta eskidiğinde yağ sızıntısı oluşabilir.
MOTOSİKLET MOTORU NEDEN YAĞ KAÇIRIR?
Motor veya motor parçaları üzerinde yapılan yanlış montaj işlemleri ya da uygun yapılmayan bakımlar yağ kaçırma sorunlarına yol açabilir. Örneğin, contaların yanlış yerleştirilmesi veya parçaların yanlış sıkılması sızıntıya neden olabilir. Bunun yanında en çok görülen sebepler arasında motor bloğunda veya silindir duvarında çatlaklar oluşmuşsa, bu alanlardan yağ sızabilir. Bu tür çatlaklar genellikle motorun aşırı ısınması, darbe alması veya aşırı basınç nedeniyle meydana gelir.
Eski veya Hasarlı Yağ Boruları ve Hortumları: Motor yağı, borular ve hortumlar aracılığıyla motorun farklı kısımlarına taşınır. Bu parçaların eskimesi veya hasar görmesi sonucu yağ kaçağı meydana gelebilir.
Gevşemiş Yağ Tapası veya Yağ Filtresi: Yağ tapasının veya yağ filtresinin gevşemesi, yanlış montajı veya sızdırmazlık contasının hasar görmesi motorun alt kısmında yağ sızıntısına neden olabilir.
Yanlış Yağ Kullanımı: Motosiklet için önerilen viskoziteye sahip bir yağ kullanılmadığında, motor içerisindeki parçalar gerektiği gibi yağlanamaz. Bu da aşınmalara ve sonunda sızıntılara yol açabilir.
Yağ Seviyesinin Fazla Doldurulması: Yağ seviyesi motorun kapasitesinden fazla olduğunda, artan basınç nedeniyle motor dışına yağ sızabilir. Fazla yağ ayrıca iç parçalara da zarar verebilir ve bu durum sızıntıyı daha da artırır.
Aşırı Isınma: Motor aşırı ısındığında contalar ve keçeler büzüşerek esnekliğini kaybedebilir. Bu durumda, conta görevini tam olarak yapamaz ve yağ kaçırma sorunları meydana gelebilir.
Motor içindeki yağın sızmasını önleyen contalar (örneğin silindir kapak contası veya krank mili contası) zamanla aşınabilir. Contaların sertleşmesi, çatlaması veya zarar görmesi durumunda yağ sızmaya başlar.